Böcker

Böcker

måndag 21 januari 2013

En klassisk rysk dystopi


Ibland får jag ryck och vill läsa en massa böcker av en viss författare eller i någon speciell genre. Ett sådan tillfälle var när jag fortfarande gick i gymnasiet och läste ett antal klassiska dystopier, det var sådant som Brave New World, 1984 och Animal Farm. En av mina lärare, med god koll på både vad som kunde passa mig och på litteraturhistorien i stort, tipsade då om en bok som jag inte hört talas om: Vi av den ryske författaren Jevgenij Zamjatin. Den visade sig vara mycket bra, enligt min mening då ännu bättre än de andra mer välkända böckerna.

Vi utkom på 1920-talet, det vill säga innan Huxley och Orwell skrev sina kända verk, och lär ha varit en stor inspiration åtminstone för Orwells del. Boken förbjöds i Sovjetunionen men gavs ut på engelska 1924. Den handlar om ett dystopiskt samhälle där alla människor är övervakade hela tiden, de lever till och med i en stad av glas. Människorna har också anonymiserats så att de har nummer istället för namn, och är överhuvudtaget väldigt inriktade på siffror. Till exempel läser man fascinerat den litteratur som bevarats från en äldre och numera förgången civilisation: tågtidtabellen!

Det är nu ganska många år sedan jag läste den här boken, så jag vet inte om mitt omdöme idag skulle bli detsamma. Men det går att ta reda på, för under våren kommer den ut i en svensk nyöversättning på Coltso förlag. Då blir det definitivt dags för en omläsning och jag har goda förhoppningar om att jag fortfarande kommer ha ungefär samma åsikt. Rent allmänt tycker jag att det är intressant med framtidsskildringar som har ett antal år på nacken, det är spännande att utifrån vår nutida horisont se hur någon för många år sedan föreställde sig hur samhället skulle kunna utvecklas. Dock är det givetvis är så att den som skriver om framtiden i första hand säger något om sin egen tid, men det är också intressant att läsa om ur ett så att säga historiskt perspektiv.

För den som vill veta litet mer kan jag rekommendera radioprogrammet Obs i veckan som sändes i P1 igår och där historieprofessorn Kristian Gerner diskuterar Zamjatins bok som han menar är högst aktuell även idag. Det är ett mycket kort program, men han har en del tänkvärda funderingar kring hur väl bokens tema passar in i dagens Putin-Ryssland.

Lyssna: Obs : Om Putins Ryssland 20130115 13:15


2 kommentarer:

  1. Tack för tipset om radioprogrammet. Kul att Vi ges ut på svenska, så kanske fler hittar denna dystopiklassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken finns redan på svenska, men i en gammal översättning som nog inte är särskilt lätt att få tag på längre. Det blir verkligen jättebra med en ny utgåva!

      Radera