Böcker

Böcker

tisdag 26 mars 2013

En sommar utan böcker? Nej då!


Svensk bokhandels katalog över sommarens böcker har kommit, och självklart kastade jag mig över den för att se om det var något spännande på gång. Nu måste man komma ihåg att sommaren väl inte är den bästa tiden att ge ut böcker, utan de flesta kommer antingen på våren eller hösten. Men ändå, något lockande kanske man kunde hitta..? 

Tyvärr fanns det ingenting som jag föll för varken i katalogen över vuxenböcker eller den för barn och ungdom. Det kommer många böcker, visst, men ingenting som kändes omedelbart tilltalande. Jag kunde dock konstatera att två böcker som jag läst på engelska och recenserat här på bloggen kommer i svenska översättningar. En av dem är riktigt bra: Justin Cronins The Twelve, som på svenska får titeln De första tolv. I maj kommer den ut. I juni kommer filmen City of Bones på biograferna, och lagom tills dess kommer boken med samma namn på svenska. Stad av skuggor heter den då och författaren är alltså Cassandra Clare

Betyder det här att det inte kommer finnas något att läsa till sommaren? Nej, så blir det naturligtvis inte. Det brukar alltid dyka upp titlar som jag antingen missat när jag tittat igenom katalogen eller som inte funnits med där. Och även om det inte skulle komma ut en endaste liten pocket på flera månader är det inte någon brist på böcker att läsa här hemma. Verkligen inte... 

4 kommentarer:

  1. Oj, där gick De första tolv rätt in på förstaplatsen på önskelistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är bara att den sista delen i trilogin inte kommer på länge än! Men kul att de är snabba med att ge ut The Twelve på svenska. :)

      Radera
  2. Återigen en inte så väldigt bra översättning av titeln men förhoppningsvis är innehållet bättre! Risken att sakna böcker att läsa tror jag inte är överhängande! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varken The Twelve eller City of bones har fått en svensk titel som vittnar om någon större språkkänsla hos den som bestämt vad de skall heta... Litet konstigt, men förhoppningsvis är det ändå inte något problem!

      Radera