Böcker

Böcker

fredag 31 maj 2013

Den märkliga månaden maj



Maj blev en månad som känns som den varit väldigt lång för min del. Jag har både haft fullt upp och hunnit med mycket. En del läsning blev det också, inte minst i början av månaden då jag var sjuk nästan en vecka. Då passade jag på att läsa ett helt gäng med trevliga böcker om spöken och hemsökta hus. Min omläsning av Shirley Jacksons klassiker The Haunting of Hill House, visade att den boken fortfarande håller måttet även om jag inte blev lika vettskrämd som när jag läste den första gången i tonåren. An Inquiry into Love and Death var både bra och bitvis riktigt läskig, samt visade att Simone St James på ett utmärkt sätt klarade att skriva en uppföljare. En ny bekantskap var Wendy Webb, även om hennes The Tale of Halcyon Crane var mer stämningsfull än skrämmande.

Utöver spökböckerna kommer det bestående minnet av maj 2013 bli att det var då jag läste NOS4A2 av Joe Hill. Det visade sig vara en bok som helt enkelt var perfekt för mig. Vill man ha en tegelsten med mörker, skräck och en helt galen historia, då är det här en bok som kan rekommenderas. För mig har också läsupplevelsen liksom hängt kvar, jag känner mig fortfarande helt lycklig över att ha läst NOS4A2. Och det ser jag som ett riktigt bra betyg.

Samma känsla fick jag däremot inte av Dan Browns nya bok Inferno. Jag kastade mig över den med en positiv attityd, men det jag gillat i hans tidigare böcker tycker jag inte fanns där. Under maj passade jag också på att tag tag i The Walking Dead, en serie som jag tvekat inför men känt att den borde vara något för mig. Det var den också, på sätt och vis.

Annars har det varit en del boknörderier, som till exempel ett inlägg om tegelstensböcker och ett annat om de problem Charlaine Harris fått med att fansen inte blivit nöjda med hur Sookie-böckerna slutade. Jag har också ägnat mig åt litet funderingar inför sommaren. Då tänkte jag bland annat städa mina bokhyllor, vi får se hur det slutar. Förhoppningsvis blir det kära återseenden av gamla bortglömda favoriter och fynd av hyllvärmare som kan få en ny chans. Men det där får jag börja med i juni, då det också kommer släppas två spännande nya böcker: Joyland av Stephen King och The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman. Det ser vi fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar