Böcker

Böcker

söndag 29 december 2013

Bästa böckerna under 2013


Som sagts många gånger förut här på bloggen har 2013 varit ett helt sjukt bra år när det gäller bokutgivning. Inte minst har ett antal riktigt tunga namn kommit med nya böcker och förväntningarna har tidvis legat på närmast ohälsosamt höga nivåer. Men åtminstone när det gäller de böcker som jag peppat mest för är det bara att konstatera: på det stora hela har de här författarna levererat, med besked.

När det då är dags att se bakåt och plocka ut favoriterna i det gångna årets utgivning är det därför på sätt och vis inte enkelt att välja, för de tänkbara kandidaterna är så många. Samtidigt vet den som följer den här bloggen att det finns några som jag fastnat mer för än andra och som verkligen förtjänat sina hedersplatser i min bokhylla. Särskilt svårt att tippa vilka böcker som kommer att nämnas nedan är det inte egentligen. Alltså, årets bästa böcker 2013 är enligt min mening följande:

Årets bästa bok: NOS4A2 av Joe Hill 
Det här var verkligen inte ett svårt val. Visst har det kommit många bra böcker under året, men det finns en som jag verkligen tokälskat: NOS4A2. Mörker, skräck och en storslaget galen historia ... det är vägen till mitt hjärta för en bok! Nej, det var inte någon slump att jag kommit tillbaka till den många gånger här på bloggen och att det var den jag citerade ur på julafton (även om jultemat har något att göra med just den saken).

Käraste återkomsten: The Goldfinch av Donna Tartt
Självklart måste The Goldfinch också få vara med bland årets bästa. Visserligen var inte Donna Tartts förra bok riktigt i min smak, men det var ändå omöjligt att inte hoppas på något riktigt bra av författaren till en av de böcker som jag älskat mest någonsin. Men The Goldfinch är inte någon ny The Secret History, utan mycket mer än så. Varenda ord in den här tegelstenen känns perfekt avvägt, varenda mening kan läsas om och om igen för att de alla är så välkomponerade och innehållsrika. The Goldfinch är kvalitet in i minsta bisats (och bisatserna är många!).

Bästa svenska bok: Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Återigen ett helt givet val. En värdig avslutning på en trilogi som tillhör de bättre jag läst på svenska på många år, sorgligt bara att det nu inte finns fler delar att se fram emot...

Bästa serie: Locke & Key av Joe Hill och Gabriel Rodriguez
Se där, Joe Hill dyker upp i ännu en kategori! Men så är Locke & Key en av de bästa serierna just nu. Jag har under året läst alla delar som än så länge getts ut (den femte kom i somras, den sjätte och sista förhoppningsvis snart).

Bästa fackbok: Expeditionen – Min kärlekshistoria av Bea Uusma
Det kan kanske tyckas litet konstigt att ha med kategorin bästa fackbok eftersom jag bara skrivit om en enda sådan under året. Den här bloggen tar ju normalt inte upp fackböcker alls, även om en och annan av olika anledningar kan smita med ibland. Av jobbmässiga skäl läser jag dock mycket framför allt inom ämnet historia, så jag har både bra koll på vad som ges ut och är van att både läsa och recensera sådana böcker. Expeditionen valde jag att skriva om på bloggen för att det var en så fantastisk bok, den gick ju bara inte att sluta läsa! Det här är en bok som andas oändligt mycket kärlek till sitt ämne, samtidigt som den är välskriven och fylld med bilder, utdrag ur källor och annat material som man kan bli sittande med hur länge som helst.

Förutom de ovan nämnda böckerna har det också kommit många andra under 2013 som är riktigt läsvärda. Bland alla tänkbara bubblare vill jag särskilt nämna The ocean at the end of the lane av Neil Gaiman, Wool av Hugh Howey (med reservation för att den kanske kom redan 2012?), Joyland av Stephen King, An inquiry into love and death av Simone St James, Six Years av Harlan Coben, Den mörka staden av Carrie Ryan och Doktor Joseph av Andreas Roman. Men utöver dem finns det också väldigt många andra att välja på, vilket gör att 2013 helt enkelt kan utnämnas till det bästa bokåret på länge.

Vågar vi hoppas att 2014 för med sig lika mycket intressanta böcker? Det finns tecken som tyder på det, mer nyheter om nästa år kommer inom kort. Men då uppstår också den inte minst lika viktiga följdfrågan: när skall jag egentligen ha tid att läsa allting? Va?

8 kommentarer:

  1. The ocean at the end of the lane gillade jag också skarpt! NOS4A2 har jag inte läst men är väldigt sugen på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan NOS4A2 hade definitivt The ocean at the end of the lane varit en stark kandidat till bästa bok! :)

      Radera
  2. Joe Hills bok är väl inte översatt till svenska än antar jag, läste om den någonstans och blev så sugen. Jag blev inte mindre sugen nu. Bra tips.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hört att den blivit översatt eller att det skulle vara på gång att ges ut på svenska. Men det måste det väl bli snart, hans tidigare böcker finns ju. Och så bra som den är, tycker jag det är konstigt att den inte kommit ut på svenska redan -- inte minst när så mycket andra böcker blir översatta på en gång!

      Radera
  3. Beställde både Nyckeln och Tart idag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du många sidors bra läsning! :) Som framgår på bilden är alla de bästa böckerna i år också rejäla tegelstenar...

      Radera