Böcker

Böcker

onsdag 23 juli 2014

Bokshoppning i Berlin del 2


Ett besök i Berlin hör till sommaren för min del, så även i år. Otroligt varmt var det där, precis som det varit hemma i Stockholm, men det hindrade inte mig från att ägna mig åt ohämmat bokshoppande – en av mina favoritsysselsättningar. I Berlin finns många utmärkta bokhandlar, ofta inte särskilt stora men med ett väldigt bra urval och personal som på något sätt utstrålar en kärlek till böcker som gör att man gärna stannar länge och rotar i hyllorna. Det gäller till exempel Hund Hammer Stein (i Mitte), vars roliga skylt utanför syns på bilden ovan. I Mitte finns också seriebokhandeln Grosser Unfug som själva kallar sig för ett "Comic-Epizentrum". Mycket välsorterade och kunniga är de i alla fall när det gäller serier både på engelska och tyska.

Böcker på engelska och franska (men inte på tyska) och ett läsvänligt litet café finns hos Shakespeare and sons som i våras öppnade en ny butik i Friedrichshain (på Warshauerstrasse). Otherland (i Kreuzberg) är en sf- och fantasybokhandel som både har nya och begagnade böcker (och en hel del på engelska). En annan särskild favorit är Lesen und lesen lassen (också i Freidrichshain), som visserligen mest har böcker på tyska men där jag alltid brukar hitta intressanta titlar som känns helt rätt för mig. På hemsidan kallar de sig själva "Eine kleine feine Buchhandlung" och det är precis just vad de är.

Bokshoppning av allra bästa slag är alltså något man kan ägna sig åt i Berlin. Visserligen finns det också mycket annat att göra – det är en på många sätt helt underbar stad – men visst är det något alldeles särskilt med alla små mysiga krypin till bokhandlar som det alltid är lika trevligt att komma tillbaka till.

Även förra sommaren skrev jag här på bloggen om bokhoppning i Berlin, den texten finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar