Böcker

Böcker

lördag 16 augusti 2014

Ond bråd död en gång till


Hösten börjar närma sig och som alltid de senaste åren drar då också Pocketlovers tre på tre-utmaning igång. För mig blir det i år tredje gången jag är med, efter hösten 2012 då jag läste ryska böcker och 2013 då temat var ond bråd död. Efter att ha klurat en del på vad jag ville läsa och vad som skulle kunna passa har jag kommit fram till att det får bli en favorit i repris den här gången, nämligen Ond Bråd Död en gång till. Det är ju verkligen inte ett tema som blev uttömt förra hösten – eller som någonsin kan bli det. Bland de böcker som jag definitivt vill hinna läsa de närmaste månaderna fanns det tre stycken som passar rätt bra ihop och som i högsta grad passar in under detta tema. Och nej, jag valde det inte bara för att få tillfälle att använda mig av Armémuseums reklamkampanj från tunnelbanan, men visst fungerar den bra som illustration.

Vi börjar med något nytt:
The Secret Place av Tana French. Helt nyutkommen sak av en författare som brukar kunna leverera på hög nivå.

Något gammalt, eller i alla fall något äldre (2010):
The Poison Tree av Erin Kelly. En bok jag tänkt läsa i evigheter och som det därför är hög tid att ta itu med nu.

Och en ännu något äldre sak (2007):
The Sonnet Lover av Carol Goodman. Förra årets tre på tre innehöll bland annat The Ghost Orchid, som var riktigt bra. Den här påstås av tillförlitliga källor (heeej Bokomaten!) tillhöra hennes bästa böcker, vilket låter som något som bara måste läsas.

Kanske finns det också vissa likheter böckerna emellan, utöver det där med ond bråd död. Vad jag har förstått av att läsa om dem är att viktiga personer i alla tre är studenter och skolor/universitet verkar förekomma. I övrigt får jag återkomma i den här frågan när jag har läst dem, vilket alltså blir under hösten. Första boken ska avrapporteras i september!

2 kommentarer:

  1. Ond bråd död låter som ett riktigt bra tema! Själv är jag med för första gången och har valt 3x vattenvarelser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men vattenvarelser låter spännande! Ska bli intressant att se vad det är för böcker.

      Radera