Böcker

Böcker

söndag 3 augusti 2014

Sommar och städning


I år har jag knappt lyssnat på en enda av radions sommarpratare, men idag kommer en av dem som jag verkligen inte vill missa. Det är dags för Bea Uusma och på SR:s hemsida beskriver hon sitt program så här: 

"I femton år har jag försökt komma fram till en öde ö i Norra ishavet, trots att jag egentligen hatar att frysa. Jag ska berätta om när jag äntligen lyckades. Jag kommer prata om ett stulet revben i ett vadderat kuvert på Ica Dalagatan. Om paniken man får när man har råkat äta lera från Nordpolens havsbotten och inser att den kanske är full av bakterier, tidigare okända för mänskligheten. Dessutom ska jag spela ljuden från havsdjupen, som ingen kan förklara varifrån de kommer."

För alla som läst Expeditionen – Min kärlekshistoria låter det här underbart, för den boken innehåller så mycket fascinerande saker som man vill veta mer om. Och då menar jag inte i första hand fakta om själva expeditionen (även om den är intressant i sig) utan framför allt om Bea Uusmas efterforskningar, som ju innefattande ett antal polarresor, många arkivbesök och sådant som den där historien med revbenet som nämns ovan. 

I eftermiddag hade jag ändå tänkt röja litet i bokhyllorna hemma och flytta över en del böcker till den nya hylla som jag nyligen införskaffat (och lyckats klämma in i ett hörn i lägenheten). Förhoppningsvis kommer bokhögskaoset att minska åtminstone för en tid, även om jag givetvis vet att det snart är lika fullt igen. Hur som helst blir det perfekt att städa runt bland böckerna och lyssna på Bea Uusma samtidigt. Med tanke på att det ska bli 30 grader varmt – hemma hos mig betyder det tyvärr nästa samma temperatur inomhus – så låter Nordpolen som rätt plats att drömma sig bort till... 

Och alla vi som gillar riktigt gamla döingar får inte heller glömma att genetikforskaren och neandertalexperten (med mera) Svante Pääbo sommarpratar 14 augusti. Det tänker jag också lyssna på! 

6 kommentarer:

  1. Oh, vad kul att du tog upp att hon ska sommarprata, det visste jag inte! Nu får jag ladda ned programmet och lyssna i veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så praktiskt att man kan ladda ned programmen och lyssna när man har tid. Den här gången hörde jag faktiskt Sommar när det sändes, men i vanliga fall brukar jag mest ladda ned allt jag lyssnar på.

      Radera
  2. Lyssnar på hennes sommarprat just nu. :) Gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det bra, precis som jag hade hoppats på! :)

      Radera
  3. Det ska jag också lyssna på sen. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, det var ett riktigt intressant Sommarprogram! :)

      Radera