Böcker

Böcker

torsdag 28 augusti 2014

Sommaren är slut


Inte nog med att värmen tagit slut, jag har redan hunnit med den första höstförkylningen också. Med andra ord är det dags att förklara sommaren 2014 för avslutad. Men innan hösten får bryta ut på allvar måste årets sommar analyseras, och till den saken använder jag mig av en enkät som jag lånat från Bokstävlarna

Vad har du läst i sommar? 
Efter mycket tvekan kom jag till slut fram till en sommarläsningshög och ur den har jag betat av en del (om än inte allt). Det blev dessutom en del nyutkomna böcker, för inte minst i juli dök det upp ett par saker som jag väntat länge på (Joe Abercrombie! Deborah Harkness!). Jag har nu en hel del obloggade böcker att skriva om, så mer av min sommarläsning kommer nog framöver. 
Vad önskar du att du hade läst i sommar?
Nja, jag vet inte om det är något särskilt jag saknat, däremot blev det litet väl mycket slalomläsning – jag har ofta flera böcker på gång samtidigt, men högen med halvlästa saker blev ett tag större än vanligt. Nu håller jag på att försöka avsluta ett antal påbörjade böcker som jag av olika anledningar kommit av mig mitt i (sällan för att de varit dåliga, men det har kommit annat emellan).  
Sommarens sämsta:
Den absolut outhärdliga värmen. Precis som hunden på bilden ovan blir jag helt sänkt av hetta och i år var det ju ingen måtta på den. Sommarens andra dåliga sak var när min Kindle gav upp sin sista suck, precis samma dag som min semester började.

Sommarens bästa: 
Bokshoppingen i Berlin var en riktigt höjdare, precis som förväntat. Min nya Kindle är dessutom jättebra, till och med bättre än den gamla. Så den saken löste sig snabbt och bra i alla fall. 
Sommarens favoritklädsel: 
Förvisso som vanligt svarta kläder, men under sommaren helst linnen eller ärmlösa toppar. Och shorts, tänka sig!
Sommarens favoritmat/dryck: 
Vad som helst som var kallt. Gärna cola, issojalatte och vitt vin. Och mycket isbitar.  
Sommarens mest oväntade: 
Jag insåg plötsligt en dag att det faktiskt fanns ett hörn i lägenheten där det gick att klämma in ytterligare ett par bokhyllor. Jag hade faktiskt inte trott det var möjligt... Så semestern kom till viss del att bestå i bokhylleköpande/byggande och omflyttande av böcker. Rolig sysselsättning, även om den söndageftermiddag när jag flyttade runt mina bokhögar var så extremt varm att jag till slut blev helt svimfärdig av allt bokbärande. 
Hur mycket ser du fram emot hösten på en skala från 1-10?
10! Hösten brukar alltid vara den bästa årstiden – ingen hemsk värme, inga jobbiga pollen, intressanta nya böcker kommer ut och överhuvudtaget brukar det vara mycket roliga saker på gång. Sedan kommer den hemska vintern, men det är en heeelt annan sak. Dit är det långt ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar